Francja: wielkie zmiany w Alpe d`Huez i w Les 2 Alpes

Autor: |
Jandri - w 30 minut na lodowiec (foto: PB Narty.pl)

Od 1 grudnia 2020 nowym zarządcą Les 2 Alpes została SATA, firma zarządzająca sąsiednim ośrodkiem Alpe d `Huez. O powodach przedterminowego wypowiedzenia umowy i zmiany zarządcy pisałem w październiku ubiegłego roku, dziś skupię się na planach nowego mega ośrodka.

W jedności siła – to główny powód podjętej decyzji. Trudno było podejmować wspólne, idące w dziesiątki milionów euro, inwestycje pozostawiając zarządzanie konkurującym ze sobą firmom.

Gdy kilka lat temu pojawił się plan połączenia ośrodków koleją gondolową zastanawiano się, czy słowa przejdą w czyn. W Alpe d`Huez czekano w gotowości na decyzję Compagnie des Alpes, dziś pod wspólnym zarządem do rozpoczęcia prac jest już coraz bliżej. Postanowiono zmienić położenie stacji łączących dwa ośrodki. Pierwotny plan przewidywał połączenie typowo narciarskie ze stacjami położonymi wysoko d’Auris-en-Oisans i Crêtes des 2 Alpes, według nowych założeń połączenie powstanie na poziomie miejscowości. Stacja w Les 2 Alpes ma powstać w sąsiedztwie siedziby merostwa, a po stronie Alpe d`Huez przy stacji des Bergers. Takie rozwiązanie pozwoli na transport zarówno narciarzy, jak i piechurów a latem miłośników rowerów górskich. Nowy dyrektor SATA pytany o termin powiedział, że powinien on zostać ogłoszony wiosną 2021 roku. Nowoczesna kolej 3S pozwoli na przejazd między ośrodkami w czasie 17 – 20 minut.

Więcej na ten temat:

Budowa połączenia między stacjami jest jednym z elementów planu integracji ośrodków. Powstały mega ośrodek ma przyciągać klientów różnorodnością oferty i stać się ośrodkiem całorocznym. Zimą głównym klientami mają pozostać narciarze latem zaś miłośnicy kolarstwa, pokonanie słynnego podjazdu do Alpe d`Huez jest marzeniem wielu fanów dwóch kółek, rowerów górskich i miłośników pieszych wędrówek.

Zarządzanie przez lokalną firmę pozwala z optymizmem spoglądać na przyszłość. Zyski lokalnie wypracowane będą lokalnie inwestowane, a nie wyprowadzane w formie dywidendy lub inwestowane w inne, niezwiązane z regionem, przedsięwzięcia.

Plany inwestycyjne nowego mega ośrodka pochłoną w najbliższych latach 290 mln euro. Oprócz wspomnianego połączenia ośrodków planowane jest zastąpienie słynnej kolei Jandri Express (wywożącą narciarzy z 1600 m n.p.m. na lodowiec położony na wysokości 3200 m n.p.m.) nowoczesną koleją 3S. Planowany termin ukończenia budowy: 2023 rok. Kolej prowadzona na trzech linach skróci czas wyjazdu o połowę, do 17 minut. W planach na najbliższe lata są inwestycje w modernizację wyciągów narciarskich, utrzymanie stoków, zwiększenie bezpieczeństwa na terenie narciarskim w nowe całoroczne atrakcje, takie jak tyrolka , alpin coaster i budowa nowych tras dla rowerów górskich.